منتدى زهرة مصر

زوار المنتدى الكرام:
نحيط سيادتكم علما بان زهرة مصر خاص بالنساء ويسعدنا انضمام السيدات الى باقة زهورنا
فاهلا وسهلا بكم معنا



انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

منتدى زهرة مصر

زوار المنتدى الكرام:
نحيط سيادتكم علما بان زهرة مصر خاص بالنساء ويسعدنا انضمام السيدات الى باقة زهورنا
فاهلا وسهلا بكم معنا

منتدى زهرة مصر

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

فضفضة . دردشة . بشرة . ميك اب .أزياء. تسريحات شعر .لفات طرح. إكسسوارات.كمبيوتر . ألعاب. صور .نصائح للمتزوجات خواطر. قصص .أشعار


دخول

لقد نسيت كلمة السر

احصائيات

أعضاؤنا قدموا 14370 مساهمة في هذا المنتدى في 3900 موضوع

هذا المنتدى يتوفر على 1089 عُضو.

آخر عُضو مُسجل هو amr فمرحباً به.

المواضيع الأخيرة

» حملة هيل ورمان الرمضانية لتجهيز وتوزيع وجبات افطار الصائم
قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد Emptyالثلاثاء 19 مارس - 19:43 من طرف تسويق الكترونى

» تخفيضات هائلة على أثاث المنزل والمفروشات في الإمارات والكويت!
قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد Emptyالجمعة 15 مارس - 0:56 من طرف تسويق الكترونى

» اكتشف عالم الديكور بتوفيرات مذهلة: كوبونات الأثاث المنزلي الرائعة
قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد Emptyالأربعاء 13 مارس - 2:42 من طرف تسويق الكترونى

» خدماتنا المتميزة في تصميمات العروض التقديمية الاحترافية وتصاميم الجرافيك
قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد Emptyالخميس 22 فبراير - 23:45 من طرف تسويق الكترونى

» أبرز*مميزات يوتيوب بريميوم*YouTube Premium*وكيفية الاشتراك فيه
قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد Emptyالجمعة 9 فبراير - 22:45 من طرف تسويق الكترونى

» اكتشف الابتكار والنجاح مع سمارت ميديا smart media
قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد Emptyالجمعة 9 فبراير - 0:33 من طرف تسويق الكترونى

» ارخص توصيل طلبات الكويت
قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد Emptyالثلاثاء 6 فبراير - 21:11 من طرف تسويق الكترونى

» ارخص توصيل طلبات الكويت
قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد Emptyالثلاثاء 6 فبراير - 21:10 من طرف تسويق الكترونى

» ارخص توصيل طلبات الكويت
قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد Emptyالثلاثاء 6 فبراير - 20:10 من طرف تسويق الكترونى

» رذاذ لعلاج آلام الكتف
قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد Emptyالأحد 4 فبراير - 19:40 من طرف تسويق الكترونى

أفضل 10 أعضاء في هذا الشهر


+2
dodo
بسبوسة
6 مشترك

    قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد

    بسبوسة
    بسبوسة
    الرتبة
    الرتبة


    رقم العضوية : 89
    تاريخ التسجيل : 17/08/2010
    عدد المشاركات بالمنتدى : 1035
    مجموع التقيمات : 8
    الحالة الاجتماعية : منفصلة
    الجنسية : مصرية
    بلد-مدينة الاقامة : مصر-القاهرة
    تعرفت على المنتدى بواسطة : جوجل
    المزاج المزاج : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد 631010
    أوسمة التميز : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد 13057256091 1- : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد Tf9821613c2
    3- : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد Uo11
    4- : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد Uo11
    اجمالى عدد الاوسمة : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد 140

    رائع قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد

    مُساهمة من طرف بسبوسة الأربعاء 17 أغسطس - 2:33

    كل سنة وانت طيبين يااحلى زهرات ووردات
    انا عارفة ان موضوعى هيثير الجدل وكمان ممكن ناس متقتنعش بكلامى او تختلف فى الراى معايا
    قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد 999873
    بس قبل ماابدء هقولكم ان اختلاف الراى بينى وبينكم مش هيسبب زعل بينا ابدا ولامشاكل
    وبرضه هفضل احبكم زى دلوقتى وفى الاول والاخر هى وجهات نظر واراء
    ندخل بقى الموضوع
    انا مش بقتنع نهائى بحاجة اسمها قدر او نصيب
    لان لا فى حاجة اسمها ولا حاجة اسمها نصيب

    قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد 47165
    هقولكم ليه


    لان ربنا خلقنا وبعد فترة هنموت وهنتحاسب كلنا
    طيب مش احنا هنتحاسب على اللى عملناه فى حياتنا
    يعنى هنتحاسب على افعالنا واقوالنا وقراراتنا و....... الخ
    يعنى احنا اللى بنتختار واحنا فى الاخر اللى هنتحاسب على الاختيار ده سواء كان خير او شر او صح اوغلط
    يبقى كده مفيش نصيب لن لو ده نصيبا يبقى ربنا مش هيحاسبنا عليه
    لان مش معقول ربنا "العدل" هيحدد لنا مصيرنا وفى الاخر يحاسبنا عليه

    قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد 999873
    يبقى كده مفيش نصيب ولا قدر


    فانا بصراحة مش بقتنع بكلمة النصيب دى
    الكلمة دى الانسان هو اللى حطها لنفسه علشان يتصبر بيها ويخفف على نفسه
    لكن نصيب ايه
    يعنى الحرامى مثلا لو سالناه انت ليه حرامى هيقول نصيبى اكون كده او الظروف فرضت عليا السرقة ومفيش قدامى غير الطريق ده فمشيته
    طيب ازاى ربنا هيحاسب اللصوص فى الاخرلو هو اللى حدد لنا النصيب فعلا
    يبقى كده ده شم نصيب ولاحاجة ده اختيار هو اختار اسهل الطرق مصبرش
    واختار السرقة فطبيعى فى الاخر هيتحاسب على اختياره الغلط مش على النصيب
    لان ربنا خلقنا وساب لنا حرية الاختيار فى الحياة وحط لنا القواعد السليمة واحنا علينا نختار ونتحاسب فى الاخر على اختيارنا مش على قدرنا
    لان مفيش حاجة اسمها قدر
    قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد 17896



    اقــــ س ــــى مافي الحيـــاه
    هو الوداع
    سؤاء كان دائما اومؤقتا
    " بسبوسة "
    dodo
    dodo
    الرتبة
    الرتبة


    رقم العضوية : 162
    تاريخ التسجيل : 06/09/2010
    عدد المشاركات بالمنتدى : 1779
    مجموع التقيمات : 10
    الحالة الاجتماعية : متزوجة
    الجنسية : مصرية و افتخر
    بلد-مدينة الاقامة : القاهرة
    تعرفت على المنتدى بواسطة : صديقة
    المزاج المزاج : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد 631010
    أوسمة التميز : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد 13057256091 1- : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد Tf9821613c2
    2- : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد T07b30ca367
    3- : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد Uo11
    4- : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد Uo11
    اجمالى عدد الاوسمة : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد 236

    رائع رد: قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد

    مُساهمة من طرف dodo الأربعاء 17 أغسطس - 19:55

    من اساسيات مقدرات الانسان اللى ربنا كتبهالو فى الدنيا قبل حتى ما يتولد

    هى نوعه اسمه زواجه ميعاد موته و رزقه

    و الحاجات دى مكتوبة كلها عند ربنا فى اللوح المحفوظ و الباقى هو مخير فيه و ليه طريقين يعنى لو عمل شر هيحصله كذا و كذا و كذا

    ولو عمل خير هيحصله كذا و كذا و كذا

    اذن الانسان دايما مخير بيت طريقين

    و كل طريق هيختاره كتوب اللى هيحصل فيه

    و يقول الله نعالى فى كتابه يمحو الله ما يشاء و يثبت و عنده ام الكتاب

    صدق الله العظيم

    بسبوسة
    بسبوسة
    الرتبة
    الرتبة


    رقم العضوية : 89
    تاريخ التسجيل : 17/08/2010
    عدد المشاركات بالمنتدى : 1035
    مجموع التقيمات : 8
    الحالة الاجتماعية : منفصلة
    الجنسية : مصرية
    بلد-مدينة الاقامة : مصر-القاهرة
    تعرفت على المنتدى بواسطة : جوجل
    المزاج المزاج : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد 631010
    أوسمة التميز : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد 13057256091 1- : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد Tf9821613c2
    3- : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد Uo11
    4- : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد Uo11
    اجمالى عدد الاوسمة : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد 140

    رائع رد: قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد

    مُساهمة من طرف بسبوسة الخميس 18 أغسطس - 1:49

    و الحاجات دى مكتوبة كلها عند ربنا فى اللوح المحفوظ و الباقى هو مخير فيه و ليه طريقين يعنى لو عمل شر هيحصله كذا و كذا و كذا

    ولو عمل خير هيحصله كذا و كذا و كذا

    اذن الانسان دايما مخير بيت طريقين

    و كل طريق هيختاره كتوب اللى هيحصل فيه


    انتى متاكدة من ده يعنى الانسان مكتوب له لو عمل كده هيحصله ايه ولو عمل كده هيحصل له ايه

    يعنى الانسان هو اللى بيقرر ويختار

    يبقى هو مش قدر هو اختيارقولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد 999873



    اقــــ س ــــى مافي الحيـــاه
    هو الوداع
    سؤاء كان دائما اومؤقتا
    " بسبوسة "
    dodo
    dodo
    الرتبة
    الرتبة


    رقم العضوية : 162
    تاريخ التسجيل : 06/09/2010
    عدد المشاركات بالمنتدى : 1779
    مجموع التقيمات : 10
    الحالة الاجتماعية : متزوجة
    الجنسية : مصرية و افتخر
    بلد-مدينة الاقامة : القاهرة
    تعرفت على المنتدى بواسطة : صديقة
    المزاج المزاج : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد 631010
    أوسمة التميز : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد 13057256091 1- : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد Tf9821613c2
    2- : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد T07b30ca367
    3- : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد Uo11
    4- : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد Uo11
    اجمالى عدد الاوسمة : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد 236

    رائع رد: قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد

    مُساهمة من طرف dodo الخميس 18 أغسطس - 21:15

    طبعا يا بسبوسة انتى ادامك طريقين و انتى اللى بتختارى انا مع رأيك جدا

    و الاية القرأنية اللى بتأكد كلامى كتبتهالك

    بسبوسة
    بسبوسة
    الرتبة
    الرتبة


    رقم العضوية : 89
    تاريخ التسجيل : 17/08/2010
    عدد المشاركات بالمنتدى : 1035
    مجموع التقيمات : 8
    الحالة الاجتماعية : منفصلة
    الجنسية : مصرية
    بلد-مدينة الاقامة : مصر-القاهرة
    تعرفت على المنتدى بواسطة : جوجل
    المزاج المزاج : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد 631010
    أوسمة التميز : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد 13057256091 1- : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد Tf9821613c2
    3- : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد Uo11
    4- : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد Uo11
    اجمالى عدد الاوسمة : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد 140

    رائع رد: قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد

    مُساهمة من طرف بسبوسة الجمعة 19 أغسطس - 0:55

    كلامك ريحنى قوى يادودو لانى فعلا تعبت من كلام قسمة ونصيب والكلام ده لان احنا اللى بنقرر كل حاجة فى حياتنا يبقى مش كل حاجة نرميها على النصيب احنا اللى بنختار ودى بتبقى نتيجة اختيارنا لكن قصة ان المكتوب لينا فى الحالتين دى اول مرة اعرفها وريحتنى برضه ان ربنا كاتب لكل واحد على كل قرار طريق ومشوار والانسان الى بيحدد الاختيار وربنا بينفذ المكتوب يااااااااااااااا بجد اراتحت قوى يادودو من الكلام ده ونقسى لو تعرفى ايات او احاديث تانية بتاكد الكلام ده تقوليلى عليها علشان اطمن وارتاح اكثررر



    اقــــ س ــــى مافي الحيـــاه
    هو الوداع
    سؤاء كان دائما اومؤقتا
    " بسبوسة "
    بسبوسة
    بسبوسة
    الرتبة
    الرتبة


    رقم العضوية : 89
    تاريخ التسجيل : 17/08/2010
    عدد المشاركات بالمنتدى : 1035
    مجموع التقيمات : 8
    الحالة الاجتماعية : منفصلة
    الجنسية : مصرية
    بلد-مدينة الاقامة : مصر-القاهرة
    تعرفت على المنتدى بواسطة : جوجل
    المزاج المزاج : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد 631010
    أوسمة التميز : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد 13057256091 1- : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد Tf9821613c2
    3- : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد Uo11
    4- : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد Uo11
    اجمالى عدد الاوسمة : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد 140

    رائع رد: قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد

    مُساهمة من طرف بسبوسة الجمعة 19 أغسطس - 0:56

    بس الاية فيها حاجة غلط يادودو بصى عليها تانى كده



    اقــــ س ــــى مافي الحيـــاه
    هو الوداع
    سؤاء كان دائما اومؤقتا
    " بسبوسة "
    علاجلال
    علاجلال
    مديرة المنتدى التنفيذية
    مديرة المنتدى التنفيذية


    رقم العضوية : 2
    تاريخ التسجيل : 02/04/2010
    عدد المشاركات بالمنتدى : 540
    مجموع التقيمات : 2
    الحالة الاجتماعية : أنسة
    المهنة : معلمة
    الجنسية : مصرية
    بلد-مدينة الاقامة : مصر
    تعرفت على المنتدى بواسطة : أخرى
    المزاج المزاج : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد 401010
    أوسمة التميز : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد 13057256091 1- : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد Uo11
    3- : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد Uo11
    4- : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد Uo11
    اجمالى عدد الاوسمة : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد 011

    رائع رد: قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد

    مُساهمة من طرف علاجلال الجمعة 19 أغسطس - 1:35

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    يجب أن نفرق بين القدر والاختيار
    "الاختيار" : هو القرار الذى يتخذه الفرد عندما يكون مخير فى أمر من امور الدنيا ونتيجة هذا الاختيار دائما ما تكون جزاء على هذا الاختيار فمن زرع حصد
    ولكن

    القدر ههو تقدير الله سبحانه وتعالى للامور التى لاتتطلب تدخل من الانسان

    مثل
    الحياة والموت والانجاب والرزق

    فيقول الله فى كتابه العزيز

    لِلَّهِ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ يَخْلُقُ مَا يَشَاء يَهَبُ لِمَنْ يَشَاء إِنَاثًا وَيَهَبُ لِمَن يَشَاء الذُّكُورَ / أَوْ يُزَوِّجُهُمْ ذُكْرَانًا وَإِنَاثًا وَيَجْعَلُ مَن يَشَاء عَقِيمًا إِنَّهُ عَلِيمٌ قَدِيرٌ

    وهذا يعنى ان امر الانجاب هو قدر وليس اختيارللفرد حيث الله سبحانه وتعالى هو الذى يقدر ويقرر لمن يهب الاناث ولمن يهب الذكور وهذه الامور لها حكمة عند الله سبحانه وتعالى
    وكذلك الحياة والموت فالله سبحانه وتعالى هو من يقرر ويقدر متى يولد الفرد ومتى يموت
    وايضا الرزق فان الله يرزق من يشاء بغير حساب
    فيقول الله سبحانه وتعالى
    ان الله هو الرزاق ذو القوة المتين ))

    اما باقى الامور التى تتطلب تدخل الانسان لاتخاذ قرر ما فهى تعتبر اختيار وليس قدر
    مثل
    الدراسة
    اختيارالصديق
    الارتباط بشخص ما
    قول الصدق او الكذب
    الاختيار بين الطاعة او المعصية

    فهذه الامور يخير فيها الانسان فهو الذى يتخذ القرار ويقوم بتنفيذه ويجزى باختياره

    مثال الزواج
    لم يفرض الله تعالى على الخلق الزواج من كذا او كذا
    ولكن الله وضع شروط
    مثل


    1. عدم نكاح المشرك /المشركه حتى يؤمنوا اي يبين لنا الله شروط النكاح
    2. تنكح المرأة لاربع لمالها ، ولحسبها ، ولجمالها ، ولدينها فاظفر بذات الدين تربت يداك
    فالله لم يفرض على الانسان الامور بل وضع شروط ليسير عليها الفرد مع حرية اختيار الفرد للامور ومن ثم حسابه على هذا الاختيار فى الدنيا أو الاخرة او الاثنين معا

    فاذا التزم الرجل بهذه الشروط واختار الزواج من المرأة لدينها سوف يفوز بزوجة عظيمة تحرص على بيته وأولاده وربما تكون سببا فى هدايته او ادخاله الجنة وسيكون هذا هو الجزاء

    او
    عندما يتقدم شخص لخطبة احدى العرائس فهى مخيرة فى الزواج به او رفضه

    اذان هو اختيار وليس قدر

    ولكن

    على أى اساس يتم توفيق الانسان الى هذا الأختيار
    يتم على أساسين

    1. العمل
    2. الدعاء
    فعمل الانسان ان كان صالحا وفق الله تعالى هذا الانسان للاختيار الجيد
    والدعاء ايضا ان كان الانسان يدعو لنفسه أو تدعو له امه أو احد الاشخاص الصالحين بالتوفيق او حسن الأختيار وتقبل الله تعالى هذه الدعوات وفق الانسان للاختيار الحسن

    اذان فالانسان مخير فى حياته وهو من يتحمل نتيجة هذا القرار نتيجة عمله فى الدنيا


    فالدعاء هو السبيل الوحيد لتغير القدر
    وايضا مشيئة الله سبحانه وتعالى فوق كل الاختيار فسبحانه هو مسبب الاسباب


    قال الله سبحانه وتعالي : " فَقُلْتُ
    اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا * يُرْسِلِ السَّمَاءَ
    عَلَيْكُمْ مِدْرَارًا * وَيُمْدِدْكُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِينَ وَيَجْعَلْ
    لَكُمْ جَنَّاتٍ وَيَجْعَلْ لَكُمْ أَنْهَارًا "
    هذه الآيات نزلت في
    قوم نوح لما كذبوه زماناً طويلاً فحبس الله عز وجل عنهم المطر ، وأعقم
    أرحام نسائهم أربعين سنة ، فرجعوا فيه إلى نوح ، فقال نوح عليه السلام : "
    اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا " أي استغفروا ربكم من
    الشرك حتى يفتح عليكم أبواب نعمة

    وتفسير الاية ان الاستغفار يفتح ابواب السماء اى الرزق وهذا يعنى امكانية تغير القدر بالدعاء




    والفرق هنا بين الاختيار والقدر
    ان الله سبحانه وتعالى يستطيع ان يتدخل فى اختيار الانسان بينما لايستطيع الفرد ان يمنع ارادة الله سبحانه وتعالى ويحجب هذا القدر
    اما الشىء المشترك هو الدعاء فالله سبحانه وتعالى ان ارد ان يقبل دعوة انسان فيمكن ان يغير الله قدر هذا الشخص وأيضا يستيطع الله سبحانه وتعالى يتدخل فى اختيار الفرد عن الطريق الدعاء اذا ارد الله ذلك وتقبل دعاء الفرد فان الله سبحانه القادر على كل شىء مغير ومسبب الاسباب يستطيع ان يتدخل فى هذا الاختيار اذا ارد وتقبل دعوة الانسان

    والله تعالى أعلى واعلم



    عدل سابقا من قبل sahar في الثلاثاء 13 سبتمبر - 15:40 عدل 3 مرات



    قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد T014ea9d4b7قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد 13281090231
    لمراسلة الادارة إضغطى هناااااااااا ولترك شكوىاضغطى هنااااااااا


    dodo
    dodo
    الرتبة
    الرتبة


    رقم العضوية : 162
    تاريخ التسجيل : 06/09/2010
    عدد المشاركات بالمنتدى : 1779
    مجموع التقيمات : 10
    الحالة الاجتماعية : متزوجة
    الجنسية : مصرية و افتخر
    بلد-مدينة الاقامة : القاهرة
    تعرفت على المنتدى بواسطة : صديقة
    المزاج المزاج : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد 631010
    أوسمة التميز : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد 13057256091 1- : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد Tf9821613c2
    2- : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد T07b30ca367
    3- : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد Uo11
    4- : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد Uo11
    اجمالى عدد الاوسمة : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد 236

    رائع رد: قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد

    مُساهمة من طرف dodo الجمعة 19 أغسطس - 19:32

    بسبوسة كتب:بس الاية فيها حاجة غلط يادودو بصى عليها تانى كده

    الايه صح يا قمر انتى قصدك ان اول حتة فيها شبه اية تانية


    عدل سابقا من قبل dodo في الجمعة 19 أغسطس - 20:52 عدل 1 مرات

    dodo
    dodo
    الرتبة
    الرتبة


    رقم العضوية : 162
    تاريخ التسجيل : 06/09/2010
    عدد المشاركات بالمنتدى : 1779
    مجموع التقيمات : 10
    الحالة الاجتماعية : متزوجة
    الجنسية : مصرية و افتخر
    بلد-مدينة الاقامة : القاهرة
    تعرفت على المنتدى بواسطة : صديقة
    المزاج المزاج : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد 631010
    أوسمة التميز : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد 13057256091 1- : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد Tf9821613c2
    2- : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد T07b30ca367
    3- : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد Uo11
    4- : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد Uo11
    اجمالى عدد الاوسمة : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد 236

    رائع رد: قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد

    مُساهمة من طرف dodo الجمعة 19 أغسطس - 20:43

    انا اختلف معاكى يا سهر فى نقطة الزواج صحيح من اختيار الانسان هو مش مجبور عليه زى الموت و الولادة بس ربنا كاتبه عنده فى اللوح المحفوظ


    عدل سابقا من قبل dodo في الجمعة 19 أغسطس - 20:52 عدل 1 مرات

    dodo
    dodo
    الرتبة
    الرتبة


    رقم العضوية : 162
    تاريخ التسجيل : 06/09/2010
    عدد المشاركات بالمنتدى : 1779
    مجموع التقيمات : 10
    الحالة الاجتماعية : متزوجة
    الجنسية : مصرية و افتخر
    بلد-مدينة الاقامة : القاهرة
    تعرفت على المنتدى بواسطة : صديقة
    المزاج المزاج : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد 631010
    أوسمة التميز : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد 13057256091 1- : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد Tf9821613c2
    2- : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد T07b30ca367
    3- : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد Uo11
    4- : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد Uo11
    اجمالى عدد الاوسمة : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد 236

    رائع رد: قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد

    مُساهمة من طرف dodo الجمعة 19 أغسطس - 20:50

    بسبوسة كتب:كلامك ريحنى قوى يادودو لانى فعلا تعبت من كلام قسمة ونصيب والكلام ده لان احنا اللى بنقرر كل حاجة فى حياتنا يبقى مش كل حاجة نرميها على النصيب احنا اللى بنختار ودى بتبقى نتيجة اختيارنا لكن قصة ان المكتوب لينا فى الحالتين دى اول مرة اعرفها وريحتنى برضه ان ربنا كاتب لكل واحد على كل قرار طريق ومشوار والانسان الى بيحدد الاختيار وربنا بينفذ المكتوب يااااااااااااااا بجد اراتحت قوى يادودو من الكلام ده ونقسى لو تعرفى ايات او احاديث تانية بتاكد الكلام ده تقوليلى عليها علشان اطمن وارتاح اكثررر

    ربنا يطمنك يا حبيبتى و يريح قلبك على طول ربنا عادل مش هيحاسبنا على حاجة مخترنهاش و لو كان مكتوب حاجة حلوة هتحصلنا و احنا اختارنا حاجة مش كويسة هتتغير زى ما مكتوب فى الاية يعنى احنا مخيرين لابعد درجة تتخيليها ماعدا طبعا الثوابت اللى منقدرش نختارها

    علاجلال
    علاجلال
    مديرة المنتدى التنفيذية
    مديرة المنتدى التنفيذية


    رقم العضوية : 2
    تاريخ التسجيل : 02/04/2010
    عدد المشاركات بالمنتدى : 540
    مجموع التقيمات : 2
    الحالة الاجتماعية : أنسة
    المهنة : معلمة
    الجنسية : مصرية
    بلد-مدينة الاقامة : مصر
    تعرفت على المنتدى بواسطة : أخرى
    المزاج المزاج : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد 401010
    أوسمة التميز : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد 13057256091 1- : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد Uo11
    3- : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد Uo11
    4- : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد Uo11
    اجمالى عدد الاوسمة : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد 011

    رائع رد: قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد

    مُساهمة من طرف علاجلال السبت 20 أغسطس - 0:02

    dodo كتب:انا اختلف معاكى يا سهر فى نقطة الزواج صحيح من اختيار الانسان هو مش مجبور عليه زى الموت و الولادة بس ربنا كاتبه عنده فى اللوح المحفوظ

    اولا الزواج مكتوب فى اللوح المحفوظ
    نعم وكل امور الحياة مكتوبة فى اللوح المحفوظ

    (ما أصاب من مصيبة في الأرض ولا في أنفسكم إلا في كتاب من قبل أن نبرأها) [الحديد: 22 ]
    ولكن
    اللوح المحفوظ يكتب فيه الأمر مشروطاً بالشروط وبانتفاء الموانع
    فيكتب الله تعالى في اللوح المحفوظ مقادير
    الأمور مشروطة بالشروط وانتفاء الموانع فيقال مثلاً: فلان بن فلان إذا وصل
    رحمه أو إذا تصدق بكذا زيد عمره بكذا، وإذا لم يفعل مات في الوقت الفلاني،
    فملك الموت لا يدري هل سيفعل ذلك أو لا يفعله لأن هذا من الغيب الحقيقي
    الذي اختص الله به، {وَعِنْدَهُ مَفَاتِحُ الْغَيْبِ لَا يَعْلَمُهَا
    إِلَّا هُوَ} في خمسٍ لا يعلمهن إلا الله: {إِنَّ اللَّهَ عِنْدَهُ عِلْمُ
    السَّاعَةِ وَيُنَزِّلُ الْغَيْثَ وَيَعْلَمُ مَا فِي الْأَرْحَامِ وَمَا
    تَدْرِي نَفْسٌ مَاذَا تَكْسِبُ غَداً وَمَا تَدْرِي نَفْسٌ بِأَيِّ أَرْضٍ
    تَمُوتُ} فملك الموت إنما يطَّلعُ على ذلك مشروطاً بالشروط وانتفاء
    الموانع، ودليل هذا ما أخرجاه في الصحيحين أن ملك الموت أتى
    موسى عليه السلام عندما حان أجله فأراد قبض روحه فصكه على عينه ففقأ عينه
    أي عين تلك الصورة التي ظهر فيها، فرجع إلى ربه فقال: أي رب أرسلتني إلى
    عبدٍ لا يريد الموت، فكلَّم الله موسى عليه السلام فعرض عليه أن يطول عمره
    أن يضع يده على صفحة ثور فله بكل شعرة سنة، فقال: أي رب ثم ماذا؟ قال: ثم
    الموت قال: أما إذا كان لا بد منه فالآن، فلذلك لم يكن ملك الموت يعلم أن
    عمر موسى قد تأخر قليلاً في تلك اللحظة، إنما كان يعلم أنه كتب أنه سيموت
    في تلك اللحظة إذا أدى شرطاً أو إذا انتفى مانع، فخفي عليه ذلك وقد علمه
    الله سبحانه وتعالى وهو في أم الكتاب عنده، فلذلك قال: {يَمْحُو اللَّهُ
    مَا يَشَاءُ وَيُثْبِتُ} أي من اللوح المحفوظ، {وَعِنْدَهُ أُمُّ
    الْكِتَابِ} وهي الصحف التي عنده فوق عرشه ليس فيها محو ولا تبديل، فكل ما
    فيها فهو على حاله.


    فيستيطع الفرد ان يعمل عملا صالح ويدعو الله تعالى فيقبل الله دعوة هذا الشخص ويرشده الى الاختيار الحسن فيغير الله تعالى هذا القدر نتيجة العمل الصالح وقبول الدعوات


    واذا تتذكرين ايه من القرأن الكريم تتعارض مع كلامى او تثبت ان الزواج قدر نافذ قومى بايضاحها لنا


    لعلنا نستفيد جميعا



    عدل سابقا من قبل sahar في الأربعاء 14 سبتمبر - 13:13 عدل 6 مرات



    قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد T014ea9d4b7قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد 13281090231
    لمراسلة الادارة إضغطى هناااااااااا ولترك شكوىاضغطى هنااااااااا


    dodo
    dodo
    الرتبة
    الرتبة


    رقم العضوية : 162
    تاريخ التسجيل : 06/09/2010
    عدد المشاركات بالمنتدى : 1779
    مجموع التقيمات : 10
    الحالة الاجتماعية : متزوجة
    الجنسية : مصرية و افتخر
    بلد-مدينة الاقامة : القاهرة
    تعرفت على المنتدى بواسطة : صديقة
    المزاج المزاج : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد 631010
    أوسمة التميز : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد 13057256091 1- : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد Tf9821613c2
    2- : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد T07b30ca367
    3- : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد Uo11
    4- : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد Uo11
    اجمالى عدد الاوسمة : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد 236

    رائع رد: قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد

    مُساهمة من طرف dodo الإثنين 22 أغسطس - 14:54



    و الله كلامك مقنع و خصوصا ان انا ملقتش ايه او حديث تأكد الحتة دى

    بس انا بسمع عن حتة الجواز دى ان هى من المقدرات بس مفيش حد قالى اية عليها او حديث

    بسبوسة
    بسبوسة
    الرتبة
    الرتبة


    رقم العضوية : 89
    تاريخ التسجيل : 17/08/2010
    عدد المشاركات بالمنتدى : 1035
    مجموع التقيمات : 8
    الحالة الاجتماعية : منفصلة
    الجنسية : مصرية
    بلد-مدينة الاقامة : مصر-القاهرة
    تعرفت على المنتدى بواسطة : جوجل
    المزاج المزاج : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد 631010
    أوسمة التميز : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد 13057256091 1- : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد Tf9821613c2
    3- : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد Uo11
    4- : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد Uo11
    اجمالى عدد الاوسمة : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد 140

    رائع رد: قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد

    مُساهمة من طرف بسبوسة الإثنين 22 أغسطس - 20:03

    بصى يا DODO لو فكرتى فى الموضوع هتلاقى ان كل حاجة بتحصل للانسان بتبقى دائما اجابتها دائما ده "قسمة ونصيب"
    يعنى لو واحدة اتجوزت والجوازة منجحتس يقولوا لها ده قسمة ونصيب
    اذا واحد رسب يقال له هذا اقسمة ونصيب
    كيف يكون هذا القسمة والنصيب
    من جد وجد ومن زرع حصد" يعنى لو فعلا ذاكر هينجح لكن لو بيذاكر قراية او بساستهتار طبعا مش هينجح
    ومش من العدل انه هيذاكر وربنا يسقطه
    لانه لاعدل ولا رحمة
    فطبعا مش قسمة ونصيب
    هو اللى مذكرش
    برضه للى اتجوز وطلق مش نصيب يااما هو اللى مستحملش الحياة وقرر الهروب يااما هو اللى اختار غلط من الاول
    يعنى انا لما اطلقت كله قالى ده نصيب وقسمة مع انى انا اللى اخترت وجوزى كان متمسك بيا وانا اللى صممت ووانا بتكلم لما الناس سالونى
    قلت له انا قررت الطلاق
    يعنى انا اللى قررت مقلتش ده نصيبى
    ولا قدرى
    قلت انا مش عاوزة اطلق اخترت الطلاق



    اقــــ س ــــى مافي الحيـــاه
    هو الوداع
    سؤاء كان دائما اومؤقتا
    " بسبوسة "
    dodo
    dodo
    الرتبة
    الرتبة


    رقم العضوية : 162
    تاريخ التسجيل : 06/09/2010
    عدد المشاركات بالمنتدى : 1779
    مجموع التقيمات : 10
    الحالة الاجتماعية : متزوجة
    الجنسية : مصرية و افتخر
    بلد-مدينة الاقامة : القاهرة
    تعرفت على المنتدى بواسطة : صديقة
    المزاج المزاج : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد 631010
    أوسمة التميز : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد 13057256091 1- : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد Tf9821613c2
    2- : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد T07b30ca367
    3- : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد Uo11
    4- : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد Uo11
    اجمالى عدد الاوسمة : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد 236

    رائع رد: قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد

    مُساهمة من طرف dodo الإثنين 22 أغسطس - 21:09

    و الله عندك حق انا كمان بتضايق من الكلمة دى

    قسمتى ازاى و انا اللى مختارة بنفسى و بكامل حريتى

    بس دايما اسمع كلمة الجواز قسمة و نصيب قلت يمكن فى حديث او حاجة فى القرأن بتدل على ده

    الياسمينا50
    الياسمينا50
    الرتبة
    الرتبة


    رقم العضوية : 241
    تاريخ التسجيل : 03/10/2010
    عدد المشاركات بالمنتدى : 1286
    مجموع التقيمات : 1
    الحالة الاجتماعية : متزوجة
    بلد-مدينة الاقامة : المنصورة
    تعرفت على المنتدى بواسطة : صديقة
    المزاج المزاج : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد 211011
    أوسمة التميز : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد 13057256091 1- : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد Tbac08fafb3
    2- : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد Uo11
    3- : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد Uo11
    4- : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد Uo11
    اجمالى عدد الاوسمة : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد 140
    أوسمة المسابقات والألعاب : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد Uo11

    رائع رد: قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد

    مُساهمة من طرف الياسمينا50 الإثنين 5 سبتمبر - 17:23

    كلام دودو صح جدا في اساسيات ربنا حاططها واحنا علي اساسها بنختار وبنمشي يعني ا الجواز ده بيبقي مكتوب م قبل الواحد مابيتولد الرزق برده



    [color=red][/colHGGILor][cente
    اللهم احفظ لي زوجي وابنتاي واجعل مني ومنه الزية الصالحة
    واحفظهم لي من كل شر احلى ورد
    علاجلال
    علاجلال
    مديرة المنتدى التنفيذية
    مديرة المنتدى التنفيذية


    رقم العضوية : 2
    تاريخ التسجيل : 02/04/2010
    عدد المشاركات بالمنتدى : 540
    مجموع التقيمات : 2
    الحالة الاجتماعية : أنسة
    المهنة : معلمة
    الجنسية : مصرية
    بلد-مدينة الاقامة : مصر
    تعرفت على المنتدى بواسطة : أخرى
    المزاج المزاج : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد 401010
    أوسمة التميز : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد 13057256091 1- : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد Uo11
    3- : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد Uo11
    4- : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد Uo11
    اجمالى عدد الاوسمة : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد 011

    رائع رد: قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد

    مُساهمة من طرف علاجلال الأربعاء 14 سبتمبر - 13:16

    dodo كتب:


    و الله كلامك مقنع و خصوصا ان انا ملقتش ايه او حديث تأكد الحتة دى

    بس انا بسمع عن حتة الجواز دى ان هى من المقدرات بس مفيش حد قالى اية عليها او حديث

    جميع الامور مقدرة من الله ومكتوبة باللوح المحفوظ وقترنة بالشروط

    وهذه فتوى ربما تفيد البعض منا

    سُئل الشيخ محمد بن إبراهيم الحمد السلام
    عليكم ورحمة الله وبركاته، يا شيخ أريد أن أسأل: هل الزواج من الأشياء
    المكتوبة في اللوح المحفوظ؟ أي: هل مكتوب لكل إنسان أن يكون زوج لشخص يعينه
    في وقتٍ محدد؟ وهل هو من الأمور القضائية التي تتغير بالدعاء يعني: يقول:
    لا يرد قضاء الله إلا الدعاء. هل الزواج من ضمن قضاء الله الذي يتغير
    بالدعاء؟ جزاكم الله خيرا، فقد تقدم لي أربعة شباب على فترات متقاربة، ولا
    حدث نصيب لسبب من الأسباب فهل هذا مقدر، وإذا كان هناك أسباب أخرى.


    أجــــــــاب لا شك أن كل
    ما كان، وما سيكون من مقادير الخلائق مكتوبٌ في اللوح المحفوظ، وهذه
    الكتابة داخلةٌ في الإيمان بالقدر الذي يعد أحد أركان الإيمان الستة.

    والإيمان بالقدر يقوم على أربعة أركان، وهي: العلم، والكتابة، والمشيئة، والخلق.

    فيجب على العبد أن يؤمن بمراتب القدر الأربع السابقة، وأنه لا يقع شيءٌ إلا وقد علمه الله، وكتبه، وشاءه، وخلقه.

    والزواج وغيره مما كان، ومما سيكون مكتوبٌ في اللوح المحفوظ الذي هو أم الكتاب، والذكر، والإمام المبين، والكتاب المبين.

    والأدلة على ذلك من الكتاب، والسنة كثيرةٌ جداً، ومنها ما يلي:

    1- قال الله -تعالى-: (
    أَلَمْ تَعْلَمْ
    أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ مَا فِي السَّمَاءِ وَالأَرْضِ إِنَّ ذَلِكَ فِي
    كِتَابٍ إِنَّ ذَلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرٌ
    ) [الحج: 70].

    فما كتبه الله -عز وجل- وأثبته عنده كان في علمه قبل أن يكتبه، ثم كتبه كما في علمه، ثم وُجِدَ كما كتبه -عز وجل- .

    2- قوله -تعالى-: (
    وَكُلَّ شَيْءٍ أحْصَيْنَاهُ فِي إِمَامٍ مُبِينٍ ) [يس 12].

    قوله: "
    وكل شيء " أي من الأعمال والنيات وغيرها.

    "أحصيناه في إمام مبين" أي في كتاب هو أم الكتاب، وإليه مرجع الكتب التي تكون بأيدي الملائكة، وهو: اللوح المحفوظ .

    3- قوله: (
    قُلْ لَنْ يُصِيبَنَا إِلاَّ مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا ) [التوبة:51].

    أي: ما قدره الله، وأجراه في اللوح المحفوظ .

    4- قال - سبحانه - عن موسى -عليه السلام- دعاءه: (
    وَاكْتُبْ لَنَا فِي هَذِهِ الدُّنْيَا حَسَنَةً ) [الأعراف: 156].

    أي: من علم نافع، ورزق واسع، وعمل صالح .

    5- وقال - تعالى - عن محاجة موسى - عليه الصلاة والسلام - لفرعون: (
    قَالَ فَمَا بَالُ الْقُرُونِ الأُولَى قَالَ عِلْمُهَا عِنْدَ رَبِّي فِي كِتَابٍ لا يَضِلُّ رَبِّي وَلا يَنسَى ) [طه:51-52].

    أي قد أحصى أعمالهم من خير وشر، وكتبه في كتابه، وهو اللوح المحفوظ، وأحاط
    به علماً وخُبْراً؛ فلا يضل عن شيء منها، ولا ينسى ما علمه منها .

    6- وقال -عز وجل-: (
    وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِي الصَّالِحُونَ ) [ الأنبياء: 105].

    أي كتبنا في الكتاب المزبور، والمراد: الكتب المنزلة كالتوراة ونحوها "من
    بعد الذكر" أي كتبناه في الكتب المنزلة بعدما كتبنا في الكتاب السابق، وهو
    اللوح المحفوظ، وأم الكتاب الذي توافقه جميع التقادير المتأخرة عنه .

    7- وقال - تعالى-: (
    لَوْلا كِتَابٌ مِنْ اللَّهِ سَبَقَ لَمَسَّكُمْ فِيمَا أَخَذْتُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ) [ سورة الأنفال:68 ] .

    أي سبق به القضاء والقدر أنه قد أحل لكم الغنائم، وأن الله قد رفع عنكم - أيتها الأمة - العذاب "لمسكم فيما أخذتم عذاب عظيم".

    وأما السنة فمن ذلك ما يلي:

    1- روى مسلم في صحيحه عن عبدالله بن عمرو بن العاص
    -رضي الله عنهما- قال: سمعت رسول الله -صلى الله عليه وسلم- يقول: "كتب
    الله مقادير الخلائق قبل أن يخلق السماوات والأرض بخمسين ألف سنة، قال:
    وعرشه على الماء" (مسلم 2653 ).

    قال
    النووي -رحمه
    الله-: "قال العلماء: المراد تحديد وقت الكتابة في اللوح المحفوظ أو غيره
    لا أصل التقدير؛ فإن ذلك أزلي لا أول له"(صحيح مسلم بشرح النووي 16/203 ).

    وقوله: "وعرشه على الماء" أي قبل خلق السماوات والأرض والله أعلم".

    2- قال النبي - صلى الله عليه وسلم -: "
    ما منكم من أحد ما من نفس منفوسة إلا وقد كتب الله مكانها من الجنة أو النار، إلا وقد كتبت شقية أو سعيدة" (صحيح مسلم بشرح النووي 16/203).

    وبناءًا على ما مضى فإن الزواج من أحدٍ معينٍ مكتوب، في وقتٍ محددٍ لا يتقدم ولا يتأخر.

    ولا يعني ذلك ترك الأسباب من البحث، والتحري، والاستشارة، والاستخارة، ونحو ذلك.

    بل إن
    فعل الأسباب من تمام الإيمان بالقدر .

    وأما مسألة الدعاء، وكونه يرد القدر،
    وكون الزواج من جملة ذلك- فصحيح ، فالدعاء أمره عظيم ، وشأنه جلل، وهو من
    أعظم الأسباب، وبه يرفع البلاء، فهو ينفع مما نزل، ومما لم ينزله، وبه
    يستمد العون، ويستجلب التيسير، والتوفيق.

    قال النبي -صلى الله عليه وسلم-: "
    ولا يرد القدر إلا الدعاء
    "(أخرجه أحمد 5/277، وابن ماجه (90) في المقدمة باب القدر، والترمذي (139)
    القدر باب لا يرد القدر إلا الدعاء، وحسنه الألباني في صحيح الجامع
    (7687)، وانظر السلسلة الصحيحة (154).

    وقال: " من فتح له منكم باب الدعاء فتحت له أبواب الرحمة، وما سُئل الله
    شيئاً يعطى أحبَّ إليه من أن يسأل العافية، إن الدعاء ينفع مما نزل ومما لم
    ينزل؛ فعليكم عباد الله بالدعاء "(أخرجه الترمذي (3548) وقال: "غريب لا
    نعرفه إلا من حديث عبدالرحمن بن أبي بكر القرشي، وهو ضعيف في الحديث، ضعفه
    بعض أهل العلم من قبل حفظه" وقال الألباني في صحيح الجامع(3409):"حسن"،
    وانظر المشكاة(2234).

    وقال: "لا يغني حذر من قدر، وإن الدعاء ينفع مما نزل ومما لم ينزل، وإن
    الدعاء ليلقي البلاء فيعتلجان إلى يوم القيامة"(أخرجه الطبراني في الدعاء
    2/800 (33) والأوسط (2519)، والحاكم 1/492، والبزار كما في كشف الأستار
    للهيثمي، 2/29 رقم (2165) من طريق زكريا بن منظور الأنصاري، قال: حدثني
    عطاف الشامي عن هشام بن عروة عن أبيه عن عائشة قال الحاكم: "هذا صحيح
    الإسناد" وتعقبه الذهبي بأن في سنده زكريا مجمع على ضعفه.

    وقال الهيثمي في مجمع الزوائد 10/146: "وفيه زكريا بن منظور، وثقه أحمد بن
    صالح المصري وضعفه الجمهور، وبقية رجاله ثقات"، وقال الألباني في صحيح
    الجامع (7739): "حسن" وانظر المشكاة (2234).

    وأخرجه أحمد 5/234، والطبراني في الكبير 20/103 (201) من طريق شهر بن حوشب
    عن معاذ بن جبل بنحوه. وقال الهيثمي في المجمع 10/146: "وشهر بن حوشب لم
    يسمع من معاذ، ورواية إسماعيل بن عياش عن أهل الحجاز ضعيفة"). ومعنى
    "يعتلجان: يصطرعان".

    وبهذا يتبين لك أن الدعاء من أعظم الأسباب، وأن الله يدفع به ما شاء دفعه؛ والزواج وغيره من جملة ذلك.

    ومما يزيد الأمور وضوحاً أن تقف على مسألة القدر المثبت، والقدر المعلق، أو بعبارةٍ أخرى: مسألة المحور والإثبات.

    وخلاصتها: أنه قد
    يشكل على بعض الناس مواضعُ في كتاب الله، وأحاديث رسول الله" فيقول بعضهم:
    إذا كان الله قد علم كل ما هو كائن، وكتب ذلك كله عنده في كتاب - فما معنى
    قوله: (
    يَمْحُوا اللَّهُ مَا يَشَاءُ وَيُثْبِتُ ) [ الرعد: 39].

    وإذا كانت الأرزاق مكتوبة، والآجال مضروبة، لا تزيد، ولا تنقص، ولا تتغير
    فما التوجيه لقوله: "من سرَّه أن يبسط له في رزقه، وأن ينسأ له في أثره
    فليصل رحمه" رواه البخاري(5985)، ومسلم (2557). .

    والجواب أن القدر قدران:

    أحدهما:القدر المثبت، أو المطلق، أو المبرم: وهو ما في أم الكتاب -اللوح المحفوظ- فهذا ثابت لا يتغير، ولا يتبدل.

    وثانيهما: القدر المعلق، أو المقيد:
    وهو ما في كتب الملائكة، فهذا هو الذي يقع فيه المحو الإثبات، فالآجال
    والأرزاق والأعمار، وغيرها مثبتة في أم الكتاب لا تتغير، ولا تتبدل، أما ما
    في صحف الملائكة فيقع فيه المحو والإثبات، والزيادة والنقص.

    قال شيخ الإسلام ابن تيمية -رحمه الله-: " والأجل أجلان: أجل مطلق يعلمه
    الله، وأجل مقيد " ، وبهذا يتبين معنى قوله –صلى الله عليه وسلم-: "
    من سرَّه أن يبسط له في رزقه وينسأ له في أثره - فليصل رحمه".

    فإن الله أمر الملَك أن يكتب له أجلاً وقال: "إن وصل رحمه زدته كذا وكذا،
    والملَك لا يعلم أيزداد أم لا؟ لكن الله يعلم ما يستقر عليه الأمر، فإذا
    جاء الأجل لا يتقدم ولا يتأخر"(مجموع الفتاوى 8/517).

    وقال في موطن آخر عندما سئل عن الرزق: هل يزيد وينقص؟

    "الرزق نوعان:أحدهما: ما علمه الله أنه يرزقه، فهذا لا يتغير .

    والثاني: ما كتبه، وأعلم به الملائكة، فهذا يزيد وينقص بحسب الأسباب"(17).

    قال ابن حجر -رحمه الله -: " كأن يقال للملَك - مثلاً - إنَّ عُمُرَ فلان
    مائة عامٍ -مثلاً- إن وصل رحمه، وستون إن قطعها، وقد سبق في علم الله أنه
    يصل أو يقطع، فالذي في علم الله لا يتقدم ولا يتأخر، والذي في علم الملَك
    هو الذي يمكن فيه الزيادة والنقص، وإليه الإشارة بقوله: (
    يَمْحُوا اللَّهُ مَا يَشَاءُ وَيُثْبِتُ وَعِنْدَهُ أُمُّ الْكِتَابِ) [الرعد: 39].

    فالمحو والإثبات بالنسبة
    لما في علم الملَك.

    وما في أم الكتاب هو الذي في علم الله -تعالى- فلا محو فيه البتة، ويُقال له: القضاء المبرم ، ويقال للأول: القضاء المعلَّق"(فتح
    الباري 10/430، وانظر تأويل مختلف الحديث لابن قتيبة 89، وانظر شرح صحيح
    مسلم للنووي 16/114، وانظر إفادة الخبر بنصه في زيادة العمر ونقصه للسيوطي
    ).

    ثم إن "
    الأسباب التي يحصل بها الرزق هي
    من جملة ما قدره الله وكتبه ، فإن كان قد تقدم بأن يرزق العبد بسعيه
    واكتسابه ألهمه السعي ، والاكتساب، وذلك الذي قدره له بالاكتساب لا يحصل
    بدون الاكتساب، وما قدره له بغير اكتساب، كموت مُوَرِّثه يأتيه بغير اكتساب
    "(مجموع الفتاوى 8/540-541).

    فلا مخالفة في ذلك؛ لسبق العلم بل فيه تقييد المسببات بأسبابها، كما قدر الشبع والروي( هكذا في الأصل، ولعلها:
    الرِّي
    بالأكل والشرب، وقدر الولد بالوطء، وقدر حصول الزرع بالبذر، فهل يقول عاقل
    بأن ربط هذه المسببات بأسبابها يقتضي خلاف العلم السابق، أو ينافيه بوجه
    من الوجوه"؟(تنبيه الأفاضل على ما ورد في زيادة العمر ونقصانه من الدلائل
    للشوكاني ص32، وانظر تفسير ابن سعدي لقوله -تعالى-: (
    يَمْحُوا اللَّهُ مَا يَشَاءُ وَيُثْبِتُ) 4/116، 117 من التفسير).

    وخلاصة الجواب: أن الزواج، وغيره مقدر، قد علمه الله في الأزل، وكتبه في اللوح المحفوظ،وشاء وقوعه، أو عدم وقوعه.

    وأن فعل الأسباب من تمام الإيمان بالقدر، بل لا
    يتم الإيمان بالقدر إلا بفعل الأسباب ، وأن الدعاء من أعظم الأسباب ، بل
    مما يرد القدر، وهو داخلٌ في عموم القدر .




    قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد T014ea9d4b7قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد 13281090231
    لمراسلة الادارة إضغطى هناااااااااا ولترك شكوىاضغطى هنااااااااا


    جنى
    جنى
    مشرفة
    مشرفة


    رقم العضوية : 236
    تاريخ التسجيل : 02/10/2010
    عدد المشاركات بالمنتدى : 874
    مجموع التقيمات : 6
    الحالة الاجتماعية : متزوجة
    بلد-مدينة الاقامة : القاهره
    تعرفت على المنتدى بواسطة : صديقة
    المزاج المزاج : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد 21010
    أوسمة التميز : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد 13057256091 1- : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد Uo11
    2- : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد Tf9821613c2
    3- : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد Uo11
    4- : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد Uo11
    اجمالى عدد الاوسمة : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد 140

    رائع رد قولى

    مُساهمة من طرف جنى الخميس 15 سبتمبر - 13:38

    انا بقى قرأت فى كتاب ابن كثير ان الزوجة مخلوقة من ضلع زوجها الايسر اذن ان اختيار الزوج او الزوجة من عند اللة وليس من الانسان



    رب اشرح لى صدرى ويسر لى امرى قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد 191633
    هند السعيد
    هند السعيد
    الرتبة
    الرتبة


    رقم العضوية : 426
    تاريخ التسجيل : 13/02/2011
    عدد المشاركات بالمنتدى : 135
    مجموع التقيمات : 2
    الحالة الاجتماعية : أنسة
    الجنسية : مصرية
    بلد-مدينة الاقامة : egypt
    تعرفت على المنتدى بواسطة : جوجل
    المزاج المزاج : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد 961110
    أوسمة التميز : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد 13057256091 1- : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد Tf9821613c2
    3- : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد Uo11
    4- : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد Uo11
    اجمالى عدد الاوسمة : قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد 140

    رائع رد: قولى اختيارى وليس قدرى فلا يوجد قدر يحاسب عليه الفرد

    مُساهمة من طرف هند السعيد الجمعة 16 سبتمبر - 12:37

    مقال عن هالموضوع لعله يفيدك

    سؤال :

    ما رأي علماؤنا الشيعة الإماميون في أن حوّاء خلقت من ضلعٍ أعوج من أضلاع آدم ( عليه السَّلام ) ؟
    جواب : لا شك و أن المادة التي خلق الله عَزَّ و
    جَلَّ منها الإنسان و كوَّنه منها هي الطين ، فأبونا آدم ( عليه السَّلام )
    خُلق من مادة الطين ، و بذلك تشهد آيات قرآنية كثيرة ، منها :

    1. قول الله عَزَّ و جَلَّ : { هُوَ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن طِينٍ ثُمَّ
    قَضَى أَجَلاً وَأَجَلٌ مُّسمًّى عِندَهُ ثُمَّ أَنتُمْ تَمْتَرُونَ } [1] .

    2. قول الله تعالى : { وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ مِن سُلَالَةٍ مِّن طِينٍ } [2] .

    3. قول الله سبحانه : { الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ وَبَدَأَ خَلْقَ الْإِنسَانِ مِن طِينٍ } [3] .

    4. قول الله جَلَّ جَلالُه : { فَاسْتَفْتِهِمْ أَهُمْ أَشَدُّ خَلْقًا أَم
    مَّنْ خَلَقْنَا إِنَّا خَلَقْنَاهُم مِّن طِينٍ لَّازِبٍ } [4] .

    5. قول الله عَزَّ و جَلَّ : { إِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي خَالِقٌ بَشَرًا مِن طِينٍ }[5] .

    6. و قول الله تعالى عن لسان إبليس : { قَالَ أَنَا خَيْرٌ مِّنْهُ خَلَقْتَنِي مِن نَّارٍ وَخَلَقْتَهُ مِن طِينٍ } [6] .

    فيتبيَّن أن خلق الإنسان بصورة عامة و النبي آدم ( عليه السَّلام ) بصورة خاصة كان من مادة الطين من غير شك و ريب .

    من أي شيء خُلقت حواء ؟

    أما بالنسبة إلى أمنا حواء فنقول أن العموم الوارد في الآيات السابقة
    يشملها أيضا كما يشمل جميع أفراد البشر ، فهي خلقت من نفس المادة التي خلق
    منها النبي آدم ( عليه السَّلام ) ، و بذلك تشهد الآيات القرآنية أيضا و
    كذلك الأحاديث الواردة عن أهل البيت ( عليهم السَّلام ) .

    أما ما يفيد من القرآن الكريم بأن المادة التي تم خلق حواء منها هي الطين ،
    تماماً كآدم ( عليه السَّلام ) فهو قول الله عَزَّ و جَلَّ : { يَا
    أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُواْ رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ
    وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالاً كَثِيرًا
    وَنِسَاء وَاتَّقُواْ اللّهَ الَّذِي تَسَاءلُونَ بِهِ وَالأَرْحَامَ
    إِنَّ اللّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا } [7] .

    و المقصود من النفس الواحدة هو الجنس البشري الواحد بدليل قوله الله عَزَّ و
    جَلَّ : { وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ
    أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً
    وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ } [8] ، و
    قوله تعالى أيضاً : { وَاللّهُ جَعَلَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا
    وَجَعَلَ لَكُم مِّنْ أَزْوَاجِكُم بَنِينَ وَحَفَدَةً وَرَزَقَكُم مِّنَ
    الطَّيِّبَاتِ أَفَبِالْبَاطِلِ يُؤْمِنُونَ وَبِنِعْمَتِ اللّهِ هُمْ
    يَكْفُرُونَ } [9] .

    فالمقصود من كل هذه الآيات هو أن الله تعالى خلق الأزواج من جنس واحد ، و
    ليس المقصود أنه تعالى خلق النساء من أبدان الرجال كما هو واضح .

    و أما الدليل من الأحاديث فما رَوى الشيخ الصدوق ( قدس الله سره ) في كتابه
    " علل الشرايع " أن النبي محمد ( صلَّى الله عليه و آله ) قال : " خلق
    اللهُ تعالى آدمَ من طين ، و من فضلته وبقيَّته خُلقت حواء ... " [10] .

    فالصحيح أن الله عَزَّ و جَلَّ خلق النبي آدم ( عليه السَّلام ) أولاً من
    مادة الطين ، ثم خلق من فاضل تلك المادة الطينية زوجته حواء ، و هذا ما
    تؤكده الروايات الصحيحة المروية عن أهل البيت ( عليهم السَّلام ) .

    هل خُلقت حواء من ضلع أعوج ؟

    أما القول الذي يقول بأن حواء قد خُلقت من ضلع أعوج من أضلاع آدم ( عليه
    السَّلام ) فهو قول غير صحيح و يخالف الواقع حتى لو استند إلى أحاديث
    دونتها بعض الصحاح ، كالحديث الذي ذكره سمرة بن جندب حيث نسب إلى رسول الله
    ( صلَّى الله عليه و آله ) أنه قال : ألا إن المرأة خُلقت من ضلع ، و انك
    إن تُرِد إقامتها تَكسرها ، فدارِها تعش بها ثلاث مرات [11] .

    و كذلك ما نسبه أبو هريرة للرسول ( صلَّى الله عليه و آله ) أنه قال :
    المرأة خُلقت من ضلع اعوج وانك إن أقمتها كسرتها و ان تركتها تعش بها و
    فيها عوج [12] .

    التوراة و خلق حواء :

    و لدى مراجعة الفصل الثاني من سفر التكوين من التوراة نجد أن ما جاء فيه
    بهذا الشأن يطابق ما جاءت به الأحاديث القائلة بأن حواء خلقت من ضلع من
    أضلاع آدم تماماً ، و هذا الأمر مما يدعم فكرة تسرب هذه الإسرائيليات من
    التوراة إلى بعض كتب الحديث و من ثم أخذت طريقها إلى الشعر و الأدب ، فهناك
    من الأدباء و الشعراء من وجد في هذه الأحاديث مبرراً كافياً للتهجم على
    المرأة و اتهامها بالاعوجاج ، فقال بعضهم :

    هي الضلع العوجاء لست تقيمها * ألا إن تقويم الضلوع انكسارها

    أتجمع ضعفا و اقتدارا على الفتى * أليس عجيبا ضعفها و اقتدارها

    إلى غير ذلك من الآثار السلبية التي لا تزال موجودة في المجتمعات و القائمة على أساس هذه الإسرائيليات .

    رأي الإمام الباقر ( عليه السَّلام ) في هذا القول :

    لقد كذَّب الإمام محمد بن علي الباقر ( عليه السَّلام ) ما يقال عن حواء
    أنها خُلقت من ضلع من أضلاع النبي آدم ( عليه السَّلام ) ، و ردَّ على هذا
    القول بشدَّة عندما سئل عنه .

    قال الراوي : سُئل ـ أي الإمام الباقر ( عليه السَّلام ) ـ من أي شئ خلق الله حواء ؟

    فقال : " أي شئ يقولون هذا الخلق " ؟

    قلت : يقولون : إن الله خلقها من ضلع من أضلاع آدم .

    فقال : " كذبوا ، يعجز أن يخلقها من غير ضلعه " ؟

    ثم قال : " أخبرني أبي عن آبائه ، قال : قال رسول الله ( صلَّى الله عليه و
    آله ) : إن الله تبارك و تعالى قبض قبضة من طين ، فخلطها بيمينه [13] و
    كلتا يديه يمين ، فخلق منها آدم فَفضَل فضلة من الطين فخلق منها حواء "


    والله اعلم



    يارب ارزقــنــي طمــــأنينــــة تُسـكــــن بهــا جــــوارحــي
    وآمــانــاً يمــــلأ صَــــــدري
    وإســتقــــــراراً تهــــــدأ بــه نفســــي

      الوقت/التاريخ الآن هو الخميس 28 مارس - 20:23